Tervetuloa Dama Designin sivuille! Tilaukset Suomeen ilman toimituskuluja.

Paikallista vaatesuunnittelua parhaimmillaan

Dama Designin myymälä Forumiin

Start-up- ja teollisuusyritykset ovat jo pitkään hehkuttaneet Lean- tuotantoa, jossa valttina on tuotannon nopeus, nopeat käännökset ja muutokset tuotteeseen – harvoin tulee ajateltua, että kotimaisia vaatemallistoja tekevät yrittäjät noudattavat aivan samoja periaatteita: pieniä tuotantoeriä testataan asiakkaalla, niitä räätälöidään, tehdään parempi versio markkinoille, testataan taas ja pyörä pyörii. Lisätään kattilaan vielä 20km säteellä suunnitellut ja valmistetut tuotteet sekä ympäristöystävälliset tuotantomateriaalit ja soppa on valmis: paikallinen, yksilöllinen ja eettinen vaatemallisto aikuiselle naiselle Turun Forumissa.

Vaatealalla ympäristöystävällisyys ja eettisyys muodostuvat monista asioista, vaatteen pitkä käyttöikä on yksi tärkeimmistä. Aikaa kestävä ja laadukas vaate pysyy kierrossa vuosia käyttökelpoisena. Ympäristöystävälliset ekomateriaalit kuten ekovilla, luomupuuvilla ja biopuuvilla takaavat eettisesti vedenpitävät tuotteet. Suunnittelu, kaavoitus, sarjotus, leikkuu ja ompelu tehdään Turussa kuten myös tuotelaput, samalla työllistetään paikallisia pienyrittäjiä.

Dama Designin yrittäjä Anitta Luukinen on yksi Turun Forumissa toimivista kotimaisen suunnittelun ja ompelun puolestapuhujista. Yritys on toiminut jo vuosia, mutta Forum on myyntipaikkana uusi, myymälä Forumiin aukesi vasta syyskuun alussa. Virallisia avajaisia vietetään 15.9.-16.9. ”Täällä Forumissa on yksilöllisyyttä, joka useasta  kauppakeskuksessa puuttuu.”, sanoo Luukinen. Tottahan toki, Forum on lähivuosina nostanut imagoaan nimenomaan pienten yrittäjien ja kotimaisen designin mekkana Turussa.

“Vaatteiden suunnittelussa tärkeää on asiakkaan kuunteleminen.  Myymälään voi tulla katselemaan vaatteita ja napata rekiltä valmiin mukaan tai katsoa ammattilaisen avustuksella vaate omille mitoille sopivaksi. Myymälässä voi lisäksi hypistellä kankaita ja valita itselleen mieleisen värin tai kuosin. Huomioon otetaan myös erikoiskaavoitusta tarvitsevat asiakkaat kuten pyörätuoliasiakkaat.”, kertoo Luukinen.

Lean production

Myymälästä löytyy pieniä eriä sesongeittain vaihtuvia malleja – joskus ostetaan pieni erä tiettyä kangasta ja valmistetaan eksklusiivinen pieni ja rajattu mallisto. Tärkein syy pienille varastoille ja vaihtuville malleille on ekologisuus ja ketteryyden säilyttäminen – suurista varastoista ei tarvitse väkisin pyrkiä eroon vaan asiakkaiden toiveisiin voidaan reagoida välittömästi ja mallistoa voidaan muuttaa ja muokata kysynnän mukaan. Klassikkomallit, kuten villakangastakit, pysyvät mallistossa, mutta saavat syksyisin uusia väri- ja kuosivaihtoehtoja.

”Vaate on tärkeä osa hyvinvointia, itselleni ainakin värit ja linjakkaat vaatteet antavat hyvinvointia. Oikea istuvuus tuo jokaisesta vartalosta parhaat puolet esiin. Minulle on tärkeää tietää että käytän päivittäin kestävästi ja eettisesti tuotettuja vaatteita, joita ei ole valmistettu ihmisen tai luonnon kustannuksella”, kertoo Dama Designin yrittäjä Luukinen.

Dama Design muutti Forumiin kumppaniyrityksen Kaislan kanssa, jonka kanssa yhteistyö on jatkunut jo pitkään. Myös Kaisla liputtaa vahvasti kotimaisen tuotannon puolesta.

[Lehdistötiedote]

Julkaistu kategoriassa